Otomotiv sektöründe elektrifikasyon hızla yaygınlaşırken, şarj süresi ve altyapı gibi başlıca sorunlara alternatif çözümler geliştirilmeye devam ediyor. Bu alandaki en dikkat çekici adımlardan biri Fiat’tan geldi. Şirket, elektrikli araçlarda batarya değişim teknolojisini içeren bir pilot projeyi İspanya’nın başkenti Madrid’de başlattı.
Fiat, yeni batarya değişim teknolojisi tasarlayacak
Proje kapsamında Fiat’ın tamamen elektrikli modeli 500e kullanılıyor. Test filosu, batarya değişim teknolojileri üzerine çalışan Ample tarafından geliştirilen özel sistemle donatılmış durumda. Bu sistem geleneksel şarj işlemini beklemeksizin, biten bataryanın beş dakika içerisinde dolusu ile değiştirilmesini sağlıyor.

Teknoloji daha önce Çinli Nio tarafından benzer şekilde kullanılmış, batarya üreticisi CATL ise bu çözümü farklı markalar için standartlaştırma yönünde çalışmalar yürütmüştü. Madrid’de uygulanan pilot projede şu anda Fiat 500e’den oluşan 40 araçlık bir filo aktif olarak şehir içi kullanımda test ediliyor.
Bu filonun işletmesi, Stellantis’in araç paylaşım markası Free2Move tarafından yürütülüyor. Araçlarda kullanılan batarya sisteminin teknik detayları açıklanmasa da, değişim süreci kısa ve operasyonel olarak uygulanabilir nitelikte görünüyor.
Projede şu an için yalnızca bir batarya değişim istasyonu bulunuyor. Ancak bu altyapının genişletilmesi için harekete geçildi. İspanyol hükümetinden alınan 9,8 milyon euro tutarındaki teşvikle yeni istasyonların kurulması planlanıyor. Aynı zamanda, test filosunun da 100 araca çıkarılması hedefleniyor.
Sistem şu an sadece Fiat 500e modelinde test ediliyor. Bu model, Stellantis çatısı altındaki diğer markaların kullandığı ortak e-CMP elektrikli platformdan farklı olarak, kendine özgü bir altyapı üzerine kurulu. Bu nedenle, geliştirilen batarya değişim sisteminin grup bünyesindeki diğer araçlara ne zaman ve nasıl entegre edileceği şu an için belirsizliğini koruyor.
Peki siz bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz? Görüşlerinizi aşağıdaki yorumlar kısmından bizimle paylaşabilirsiniz.